Belang van goede revalidatie na een enkeltrauma

Iedere sporter kent wel voorbeelden uit de praktijk waarbij spelers op het veld flink door hun enkel gaan. In de meeste gevallen betreft het de enkelbanden aan de buitenzijde. Pijn en forse zwelling (het bekende ‘ei’) zijn het gevolg, evenals flinke moeite om nog op de getroffen voet te kunnen staan of lopen.

enkeltrauma

Mocht je flink door de enkel gaan, dan is de belangrijkste stap eerst koelen met een cold-pack of ijs. Denk hierbij wel aan een dunne tussenlaag om bevriezing van de huid te voorkomen. De eerste dagen staan in het teken van het ontlasten van de aangedane enkel. Dit kan met hulp van krukken. Om verdere zwelling tegen te gaan kun je de voet wat hoger leggen en kleine bewegingen maken met de tenen/enkel binnen de pijngrens.

Herstel duurt minstens een week of zes, waarbij zwelling en pijn langzaam afnemen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt nu het belang van een goede revalidatie in deze periode. Mensen die ooit een enkeltrauma hebben doorgemaakt, hebben namelijk een grote kans op een herhaling hiervan in de toekomst. Professionele begeleiding bij het trainen van de balans en het bewegingsgevoel in de enkel en het been geeft uiteindelijk het beste resultaat op de lange termijn.

Naast preventieve training zijn er ook nog andere zaken die een sporter zelf in de hand heeft. Zo is het verstandig om te spelen met een brace of tape ter ondersteuning om de enkel te beschermen tegen een nieuw trauma. Daarnaast is ook een goede warming-up van tevoren aan te bevelen, zoals bijvoorbeeld rek- en dynamische oefeningen.

De fysiotherapeuten van Fysiotherapie Bergstraat zijn zeer ervaren in het behandelen van enkeltrauma’s, of die nu recent zijn gebeurd of al langer geleden. Ben je ooit door een enkel gegaan en voel je nog steeds klachten, dan kan je naar één van ons om advies te vragen.

Getagd met , , ,
Geplaatst in Nieuws