Hamstringsblessure

Velen zullen het beeld dat Arjen Robben vlak voor het WK 2010 zijn hamstrings scheurde nog scherp op hun netvlies hebben staan. Tijdens een oefenwedstrijd tegen Hongarije stortte hij na een vreemd hakballetje met een van pijn vertrokken gezicht ter aarde. Uiteindelijk was fysiotherapeut Dick van Toorn in staat om hem met onorthodoxe middelen op te lappen voor het WK. Maanden later bleek er toch nog sprake te zijn van een zeer zware hamstringblessure waardoor Robben uiteindelijk lange tijd uit de roulatie was.

Voorkomen is beter dan genezen. Zeker ook omdat een hamstringblessure vaak weer terugkomt. De hamstrings (drie spieren aan de achterzijde van het bovenbeen) blijken een zwakke plek te zijn bij veel sporters. Dit kan door uiteenlopende oorzaken ontstaan. Bijvoorbeeld door vermoeidheid, een verkeerde warming-up, verstappen, beenlengteverschil, overrekken door verkeerde stretching of een disbalans in de krachtsverhouding tussen de quadriceps en de hamstrings.

Het blijkt dat de meeste sporters de hamstrings niet trainen, terwijl de quadriceps aan de voorzijde wel vaak geoefend worden. Hierdoor is de balans verstoord tussen de spieren die de heup moeten stabiliseren en de heupen komen verder naar voren te staan. De hamstrings staan daardoor te strak en zijn minder flexibel. De meeste mensen denken dat het rekken van de hamstrings op dat moment de beste methode is, maar dat is juist verkeerd om te doen. Ze staan namelijk al voortdurend in een reksituatie door de veranderde stand in het bekken.

Het is juist van belang om de focus te verleggen naar de heup- en bilspieren. Door deze spieren te versterken zal de mobiliteit in de heupen verbeteren. De continue stress-stand waarin de hamstrings zich bevinden zal verminderen waardoor er meer flexibiliteit ontstaat. Dit zal uiteindelijk een positief effect hebben en de kans op een blessure verminderen.

Excentrische spierkrachttraining is de beste methode om blessures te voorkomen. Dit is een beweging waarbij de pees en spier onder spanning in lengte toenemen. De weerstand is hierbij groter dan de kracht van de spier. Een bekende oefening is bijvoorbeeld het maken van een ‘bruggetje’. Wij zijn ervaren in het voorkómen en behandelen van hamstringblessures. Mocht je klachten hebben of behoefte hebben aan meer informatie dan kan je altijd even contact opnemen.

Getagd met , , ,
Geplaatst in Nieuws