Echografie

Wat is Echografie?

Binnen fysiotherapie Bergstraat wordt musculoskeletale echografie als aanvullend onderzoek uitgevoerd. De fysiotherapeut bepaalt na de anamnese en onderzoek of het gerichter echografisch onderzoeken van het bewegingsapparaat zinvol is.

Echografie wordt ook ingezet als evaluatiemethode waardoor het mogelijk is om te beoordelen of de therapievorm zinvol is.

Met behulp van echografie verkrijgt men met zowel statisch als dynamisch onderzoek inzicht in pezen, spieren, banden, zenuwen en gewrichten. Hierdoor wordt nog inzichtelijker wat uw klachten zijn in relatie tot uw functioneren. Omdat we nu weten wat de aangedane structuur is kan een efficiënt behandeltraject worden opgesteld.

Indicaties voor echografie
  • Spieren: scheuren, verkalkingen
  • Pezen: verdikkingen, ontstekingen, (sub-) luxatie, verkalkingen
  • Slijmbeurs: vocht, slijmbeursontsteking
  • Banden: gedeeltelijke of volledige scheuren, verdikkingen o.a. hielspoor
  • Kapsel: verdikkingen van het kapsel
  • Kraakbeen: een indruk over slijtage, defect
  • Bot: fractuur
  • Cystes: Bakerse cyste, ganglion
  • Corpora libera, glas-en metaalfragmenten, splinters
  • Zenuwen: verdikkingen o.a. carpaal tunnel syndroom

De behandelingen worden in de meeste gevallen vergoed in uw aanvullende verzekering. Raadpleeg uw verzekeraar of bel de praktijk voor meer informatie over uw vergoeding.

Onze echografie therapeuten

Bij fysiotherapie Bergstraat werken 2 echografie therapeuten

Gijs Ganzevles
Praktijkeigenaar, Fysiotherapie, Manuele therapie, Dry needling, MSU Echografie, Claudicatiotherapeut, Hoofdpijnklachten en duizeligheid