Oncologie fysiotherapie

Wat is oncologiefysiotherapie?

Oncologiefysiotherapie richt zich op behandeling van mensen die kanker hebben of hebben gehad. Met name op het gebied van de gevolgen van de ziekte zelf of op de medische behandelingen daarvoor. Men kan dan denken aan lichamelijke problemen door de gevolgen van operaties, bestraling of chemotherapie. Maar er zijn ook algemene klachten, zoals pijn, moeheid, problemen met het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden, een veranderd lichaamsbeeld of verminderde belastbaarheid. Deze algemene klachten hebben vaak een lichamelijke en geestelijke component, die elkaar beïnvloeden. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van bewegen op algemene en lichamelijke klachten van kankerpatiënten. Daaruit blijkt dat fysiotherapie en met name bewegen een positieve invloed hebben op kwaliteit van leven, pijn, vermoeidheid, herstel van belastbaarheid en terugkeer in het arbeidsproces.

De behandelingen worden in de meeste gevallen vergoed vanuit de basisverzekering. Dit houdt in dat vanaf de 21ste behandeling de kosten vergoed worden vanuit de basisverzekering. De eerste 20 komen uit de aanvullende verzekering of komen voor eigen rekening. Raadpleeg uw verzekeraar of bel de praktijk voor meer informatie over uw vergoeding.

Onze oncologiefysiotherapeuten

Bij fysiotherapie Bergstraat werken 4 oncologiefysiotherapeuten